k

"Czy naprawdę wystarczająco długo to przemyślałem? Czy wziąłem pod uwagę wystarczająco dużo danych?

Jeśli głęboko się nad tym zastanowisz, dojdziesz do wniosku, że tak naprawdę nigdy nie możesz wziąć pod uwagę wystarczającej ilości informacji. 

Wkładasz wielki wysiłek w podjęcie decyzji i w końcu ... podejmujesz ją pod wpływem chwili bo kończy ci się czas"


- Alan Watts (filozof, pisarz, mówca)



Słowa Alana Wattsa bardzo przypominają mi o wielu moich wewnętrznych walkach, jakie toczyłem ze sobą, zanim zacząłem żyć życiem zgodnym z moimi własnymi wartościami, celami i planami.

Najdłuższy bój toczyłem ze sobą o to, czy porzucić dobrą pracę na etacie i potencjalną karierę wysoko opłacanego specjalisty w prawniczym zawodzie. Długimi miesiącami patrzyłem w szybę autobusu jadąc zatłoczonymi ulicami Warszawy i myślałem o tym, że nie jestem we właściwym dla siebie miejscu. Ciągle jednak analizowałem wszelkie za i przeciw, odkładałem decyzję na później, na "lepszy czas" (znacie taki moment?), na moment, gdy odłożę więcej pieniędzy, gdy zdobędę więcej wiedzy, zbuduję po godzinach stabilniejszy biznes...

Nigdy nie ma "odpowiedniego czasu"

W końcu podjąłem decyzję, bo zwyczajnie skończył mi się czas: musiałem zdecydować, czy zdawać egzamin na doradcę podatkowego, czy nie. Miałem już swój biznes w branży nieruchomości i stawanie przed komisją egzaminacyjną kilka lat po skończeniu studiów - i to tylko po to, żeby dalej móc pracować na etacie - wydawało mi się groteskowe. Powiedziałem szefowi, że praca jest super i głupio mi się zwalniać, ale nie widzę siebie na żadnym etacie i biorę się za swój biznes. W 10 miesięcy od odejścia z pracy osiągnąłem przychody pasywne (wyłącznie przychody pasywne, nie mówię o dodatkowych, zarabianych sprzedając swój czas) równe dochodom jakie otrzymywałem na etacie. Musiałem to zrobić, bo po prostu skończył mi się czas.

Wszystkim nam się kończy czas

Nie wiem, czy ktoś Ci to powiedział... jeśli nie, to przepraszam... będę to ja... uważaj... Tobie też się kończy czas! Umrzesz. Kiedyś wszyscy umrzemy. Kończy nam się czas, żeby przeżyć życie własnym życiem.

Alan Watts mówi, że prawdziwa wolność nie polega na "wolności wyboru". Gdy dokonujesz wyboru wahasz się, pozostajesz w stanie napięcia. A są ludzie, którzy się nie wahają i oni są naprawdę wolni. Nie mówię o szaleńcach, ale o ludziach postępujących w 100% w zgodzie z własną naturą, celami i marzeniami. Ludzie tacy po prostu reagują adekwatnie do tego co się dzieje. To niesamowite, gdy sobie to uświadomisz. Wyobraź sobie, że bez wahania wykonujesz wszystkie zadanie, jakie przynosi Ci dzień w taki sposób, żeby zbudować życie jakiego pragniesz. Nie wahasz się: rozwiązujesz problemy, korzystasz z okazji, nawiązujesz wartościowe kontakty, spędzasz czas ciesząc się życiem bo każdy czas, to Twój czas.

Przypomina mi to pewną historię, którą przytoczył ojciec Anthony DeMello, jezuita i mistyk: pewien facet poszedł na koncert orkiestry symfonicznej, zajął swoje miejsce, zaczął się koncert, a on po pierwszym takcie przypomniał sobie, że nie zamknął samochodu. Nie może wyjść, bo to by zbyt przeszkadzało innym, nie może się skupić na koncercie, bo ciągle myśli o samochodzie. Życie wielu ludzi właście tak wygląda: robią jedno, a myślą o drugim, wahają się, nie mogą podjąć decycji - wyjść do samochodu przeszkadzając ludziom, czy zaryzykować kradzież samochodu?

Intuicja

Żeby podejmować mądre decyzje konieczne jest posiadanie wyćwiczonej intuicji. Intuicja nasiąka jak gąbka poprzez nasze doświadczenia życiowe: nasze doświadczenia z dzieciństwa, to co usłyszeliśmy od ludzi, to co zobaczyliśmy, to czego nas nauczono. Dlatego dla niektórych samo słowo "inwestowanie" albo "biznes" nacechowane są ryzykiem, stresem a może nawet nieuczciwością.

Aby nakarmić swoją intuicję dobrymi wzorcami, aby nauczyć ją by nam służyła a nie przeszkadzała, musimy posiąść znaczną wiedzę w dziedzinie, w której chcemy działać. Ja, zanim zacząłem inwestować w nieruchomości, uczyłem się tego tematu na kursach i z książek przez 4 lata. Prowadziłem też po godzinach biznes podnajmowy (wynajmowałem mieszkania od właścicieli i za ich zgodą podnajmowałem na pokoje studentom). Dzięki temu mogę teraz podjąć decyzję na temat danej inwestycji w 5 minut.

To oczywiste, że nie możesz podejmować szybkich decyzji w tematach, w których jesteś zupełnym laikiem. Dlatego musisz się przygotować ZANIM nadejdzie czas na podjęcie decyzji. Analizowanie tony danych tuż przed podjęciem decyzji to często zasłona dymna mająca ukryć brak naszego wcześniejszego przygotowania.

Jak więc podejmować mądre decyzje?

1) Zdobądź wiedzę w dziedzinie, którą chcesz się zająć, przesiąknij tematem, znajdź mentora, czytaj książki, ucz się.

2) Wyznacz sobie kryteria, według których będziesz podejmował decyzję - niech to będzie mała ilość kryteriów, w różnych tematach liczba kryteriów będzie odmienna, ale np. w nieruchomościach ja mam zaledwie dwa kryteria: stopa zwrotu i cashflow.

Np. wybór odpowiedniego biznesu może wiązać sie z kryterium takim, jak odpowiedź na pytanie: czy biznes ten (A) przyniesie Ci początkowo niewielkie, ale regularne przychody pasywne, czy też (B) po kilku latach budowy i dokładania do niego da Ci w przyszłości fortunę. Wybierz po prostu jaki tryb życia wolisz prowadzić i nie oczekuj skutków typu A, gdy robisz rzecz B.

3) jeśli inwestycja / biznes / relacja spełniają Twoje kryteria, to konsekwentnie działaj i zrób wszystko, żeby był to udany wybór.

Ktoś kiedyś powiedział: Nie marnujemy zbyt wiele czasu na podejmowanie decyzji, ale zrobimy wszystko, żeby podjęte decyzje były dobre.

4) jeśli się wahasz, czy podjąć teraz decyzję, czy nie, to zadaj sobie pytanie: co się stanie jeśli NIE PODEJMĘ tej decyzji? I odpowiedz sobie szczegółowo na to pytanie.

Ile kosztuje NIE PODEJMOWANIE dycyzji

Pamiętaj, życie ucieka, a wraz z nim czas nie tylko na zbudowanie "życia marzeń" (dla niektórych to mętne sformułowanie wyjęte z "motywacyjnej papki"), ale i w ogóle godnej egzystencji. 

Czy zadałeś sobie pytanie co będzie jeśli NIE PODEJMIESZ odopwiednich decyzji co do zabezpieczenia swojej emerytury? Czy wiesz, że Twoja emerytura może wynieść 30% pensji? Poczytaj w internecie o tzw. "stopie zastąpienia" i o kondycji ZUS... 

Nie rozumiem dlaczego ludzie zamiatają tę sprawę pod dywan. Gdy podczas studiów pracowałem jako doradca finansowy (tak, sprzedawałem produkty emerytalne w III filarze chodząc po domach klientów), to jeden z moich klientów powiedział mi, że nie chce odkładać na emeryturę bo będzie pracował dopóki mu sił wystarczy, a później może żyć jak jego babcia: jeść leki i oglądać Klan (taki serial, ja nie mam telewizora od 10 lat, nie wiem czy jeszcze leci). Powiedział to w żartach, ale jest w tym SPORE ZIARNO PRAWDY: ludzie milcząco godzą się na taką egzystencję już 30-40 lat wcześniej! Dlaczego? Wystarczy zmienić tak niewiele... 

Nie musisz rzucać pracy by zbudować wielki biznes. Możesz nauczyć się podstaw regularnego oszczędzania i bezpiecznego inwestowania. Jeśli kupisz mieszkanie na wynajem dając np. 40.000 zł wkładu własnego w gotówce, a resztę sfinansujesz kredytem, to za 30 lat, gdy będziesz iść na emeryturę (piszę teraz głównie do młodych osób, wybacz, jeśli masz mniej czasu, ale dla Ciebie też się znajdzie dobry sposób!) będziesz mieć majątek warty około MILIONA ZŁOTYCH. Nie wierzysz? Zobacz TEN artykuł.

Czy wiesz jaki wiek emerytalny ustalą politycy za 30 lat? A jeśli każą Ci pracować do 80 roku życia, a Ty nie pomyślisz o oszczędzaniu na emeryturę już teraz? Pomyśl co będzie, jeśli NIE PODEJMIESZ żadnej decyzji.

Wojciech Gil

P.S.

Zajrzyj koniecznie do tego artykułu:

Decyzja warta milion


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Najciekawsze materiały prosto na Twojego maila:

Zgadzam się z Polityką Prywatności

O autorze:

O autorze:
Wojciech Gil - przedsiębiorca, inwestor, prawnik. Właściciel WG Property sp. z o.o. (inwestycje w nieruchomości). Z wykształcenia prawnik i historyk, z zamiłowania pasjonat wszelkich form przedsiębiorczej działalności człowieka.

Śledź na Facebooku:

Wojciech Gil. Obsługiwane przez usługę Blogger.

Reklama:

- Copyright © wojciechgil.pl -Metrominimalist - Designed by Johanes Djogan -